Kj?res av: James Bond
Eier: MI6
?rsmodell: 1977
Lengde: 4,19 m.
Bredde: 1,87 m.
H?yde: 1,11 m.
Motor: 4-sylindret 1 973 cm?
Toppfart: 218 km/t
0-100 km/t: 8,1 sek.
Gir: 5-girs manuell
Egenvekt: 899 kg.
Farge: Hvit
Nummerskilt: PPW 306R
Ekstrautstyr: - I stand til ? transformeres til en ub?t
- Periskop
- Torpedoer
- Vann-til-luft-raketter
- Vannminer
- R?ykutsender (land og sj?)
Litt om Lotus Esprit S1:
P? slutten av 1975 ble det nyeste designet fra Lotus presentert p? Earls Court Motor Show i London - Esprit'en som hadde blitt laget av den italienske designeren Giorgio Giugiaro. Bilen imponerte ikke bare bilverdenen, men ogs? produsent Broccoli, som fant en modell rett foran Pinewood Studios i London. En av sjefene i Lotus hadde parkert bilen sin der.
Don McLaughlan, en mann fra Lotus sin PR-avdeling hadde h?rt at forberedelsene til et nytt Bond-eventyr hadde startet, og ville gj?re bilen tilgjengelig for produksjonen. Erfaring med bilene fra andre filmer hadde vist at reklameeffekten var enorm.
Fabrikken leverte to gatelovlige kj?ret?y som kun var utstyrt med en ekstra metallbit under radiatoren for ? beskytte bilene mot de t?ffe gatene i Costa Smeralda i Sardiania, hvor disse sekvensene skulle filmes. I tillegg ble seks ekstra karosserier levert - et av dem var forseglet slik at det kunne brukes i undervannsscenene.
P? de svingete veiene i Costa Smeralda blir Lotus'en forfulgt av en svart Ford Taunus, mens den sprayer sement ut av fire dyser plassert bak nummerskiltet for ? blende f?reren av den forf?lgende bilen. Sementen var for ?vrig ikke noe annet enn gr?tt havremel som ble spr?ytet ut av en lastebil utstyrt med en slange. Taunus'en (som var festet til en heisekran p? en slik m?te at den ikke var synlig for kamera) fl?y deretter nedover vollene og landet rett ned i et hustak.
Oppgaven med ? gj?re Lotus'en om til en ub?t viste seg ? v?re mye mer komplisert. Siden det stod i manuskriptet at bilen til Bond skulle fungere b?de p? land og i vann, ble avgj?relsen tatt om ? utstyre flere kj?ret?yer med forskjellige funksjoner. Firmaet Perry Submarines i Florida fikk oppgaven med ? transformere bilene:
1. Da Lotus'en kj?rte fra bryggen og ut i vannet brukte filmmannskapet raketter med komprimert luft til ? akselerere kj?ret?yet (som ble vist vei via st?lkabler) opp i en fart p? 70 km/t. Kj?ret?yet var bemannet med dukker.
2. For den mirakul?se transformasjonen til en ub?t ble det brukt en modell i naturlig st?rrelse. Hjulene foldet seg sammen til innsiden, finner og et periskop kom ut. Scenen ble filmet p? Bahamas.
3. Helikopteret som sirklet rundt ub?ten var en fjernkontrollert skalamodell i full st?rrelse. Men, for den scenen som kan sees p? monitoren i bilen ble et ekte helikopter hengt opp i en heisekran p? bryggen i Sardinia. En vann-til-luft rakett ble deretter skutt ut fra bilen, og den 1,5 meter h?ye modellen av helikopteret eksploderte. Fremdriften av Lotus'en under vann ble filmet med bilen av original st?rrelse. En dykker skjult p? innsiden betjente fire batteridrevne motorer som tillot en maksimumshastighet p? 10 knop. Filmteamet ?nsket ? forsikre seg om at opptakene ikke viste luftbobler, s? de utf?rte forskjellige eksperimenter med noe som er kjent som en "rebreather" (sm? mekanismer som gj?r det mulig ? puste under vann i korte perioder uten ? lage bobler). Denne idéen ble uansett forkastet p? grunn av sikkerhetshensyn. F?reren gikk tilbake til ? bruke sitt vanlige dykkerutstyr. Lotus'en forsvarte seg selv ved ? bruke torpedoer, et fargelagt r?ykteppe, og miner. Dykkeren aktiverte enhetene fra innsiden.
4. Da Lotus'en kj?rte frem til kopien av Atlantis sin undervannsstasjon ble en modell i skalaen 1:4 nok en gang brukt. Noen ganger ble den fjernkontrollert, og noen ganger ble det benyttet skinner p? havbunnen.
5. For den uforglemmelige scenen der Lotus'en kj?rer opp av vannet og bortover stranden ble det brukt et kj?ret?y utstyrt med propell som blir dratt ut av sj?en bortover skinner som er skjult under vannet. Alt i alt ble det brukt omtrent 20 meter med skinner under vann.
Mekanikere, teknikere, stukkaturspesialister og t?mmermenn arbeidet med stukk og tre i omtrent fire m?neder for hele sekvensen. To kamerateam var ogs? involvert. Stjernene, Barbara Bach og Roger Moore, fikk aldri se Bahamas. De utf?rte kampscenene i den forseglede bilen i vannbassenget til Pinewood Studios i London.